Disleksi Haftası Hakkındaki Basın Bülteni
08 Kasım 2018

Özgül Öğrenme Güçlüğü

              Öğrenme, en yalın anlamda bilginin kazanılması olarak tanımlanırsa, bireyin bilgiyi kazanırken zorlanması sonucunda ortaya çıkan sorunlara da öğrenme güçlüğü denebilir. Özgül öğrenme güçlüğü eğitim sistemiyle ilişkili bir kavram olduğundan ilköğretim döneminde belirtileri ortaya çıkmakta ve böylelikle tanı konulabilmektedir. 

             
Özgül öğrenme güçlüğü yaşayan bir çocuğun zekası normal ya da normalin üstündedir. Ruhsal bir hastalığı ve duyusal bir özrü olmaması ve iyi eğitim almasına rağmen dinleme, konuşma, okuma, yazma, akıl yürütme ile matematik becerilerinde yaşıtlarına ve zekasına oranla düşük başarı göstermektedir.

               Araştırmalar, öğrenme güçlüğüne erkek çocuklarda daha sık rastlandığını göstermektedir. Yaygınlık konusunda ise rakamlar değişiklik göstermektedir.

               Özgül öğrenme güçlüğünün alt tipleri olarak; okuma güçlüğü (disleksi), yazılı anlatım güçlüğü (disgrafi) ve sayısal güçlük (diskalkuli) belirtilebilir.

      Herhangi bir nörolojik sorunu olmayan bu çocuklar okula başladıklarında bir dizi sorunlarla kendini göstermektedir. Bu sorunlar ağırlıklı olarak yazım hatalarıolarakkarşımızaçıkmaktadır.Görsel uyaranları algılamakta da güçlükleri olduğu için yazılanları tersinden okuyup yazma sıklıklagörülmektedir (yok yerine koy gibi). Harf atlama, kelimeyi eksik ya da fazla yazma, noktalı ve noktasız harfleri yanlış yazma, okurken ya da yazarken harf karıştırma ( b yerine d gibi) yaşanmaktadır. "p,b,d, m, n" sıklıkla karıştırılan harflerdir. Okurken sıklıkla bulunduğu yeri kaybetmeya da satır atlama ve yazı yazarken çok çabuk yorulma, okuduğu parçanın anlamını anlamakta ve parçayla ilgili sorulara cevap vermektezorlanma, yaşıtlarına göre daha kötü insan resimleri çizme “okuma ve yazma alanları”nda sık görülen bulgulardır.

             Matematik alanında ise; sayıları, matematik sembollerini ve basit işlemleri öğrenememe, problemleri anlayıp işleme geçirememe, çarpım tablosunu ezberleyememe, hangi işlemi hangi sırada yapacağını unutma gibi durumlar yaşanabilir.

              Özgül öğrenme güçlüğü olan çocuklar; saati, ayları, günleri; dün, bugün, yarın gibi zaman kavramlarını öğrenmekte zorlanabilirler. Sağını solunu öğrenemeyebilir, sakar olabilirler. Yüzme, bisiklete binme, ip atlama, topa vurma ve tırmanma gibi etkinliklerde yaşıtlarına oranla daha beceriksizdirler. İnce motor beceri sorunları ise okul öncesi dönemde çatal kaşık kullanma, düğme açma, ilikleme, makas kullanma, resim yapma gibi işlevlerde zorlama ile kendini gösterir.

           Özgül öğrenme güçlüğünün herhangi bir tıbbi tedavisi yoktur ve yaşam boyu süren bir bozukluktur. Erken tanılanması ve sonrasında da uygun şekilde eğitimle gerekli uyarlamaların yapılarak bireyin bu durumdan en az şekilde etkilenmesi sağlanmalıdır.

             Öğretmenler, tanılama aşamasında; akranlarına göre anlamlı derecede akademik başarısızlık çeken öğrencileri gözlemlemeli, öğrencide zeka geriliği, duygusal davranışsal bozukluk ile tıbbi bozukluklar, kültürel ve sosyal çevrede yoksunluklar olup olmadığının ayrımında olmalı; başarısızlığınnedenlerini tam olarak anlamalıdır.

                  Erken tanı, erken müdahale için önemlidir. Yukarıdaki bulgulara sahip bir çocuğun özgül öğrenme bozukluğu açısından değerlendirilmesi için bir çocuk ve ergen ruh sağlığı uzmanına başvurulmalıdır.


diskleksi_haftasi_07_11_2018 (1).JPG
diskleksi_haftasi_07_11_2018 (10).JPG
diskleksi_haftasi_07_11_2018 (2).JPG
diskleksi_haftasi_07_11_2018 (3).JPG
diskleksi_haftasi_07_11_2018 (4).JPG
diskleksi_haftasi_07_11_2018 (5).JPG
diskleksi_haftasi_07_11_2018 (6).JPG
diskleksi_haftasi_07_11_2018 (7).JPG
diskleksi_haftasi_07_11_2018 (8).JPG
diskleksi_haftasi_07_11_2018 (9).JPG